• Css Template Preview
  • Css Template Preview
  • Css Template Preview
  • Css Template Preview
  • Css Template Preview
  جملات قصار آیت الله کشمیری
جستجو


1-امیرالمومنین _ نجف _ وادی السلام

 
کعبه_قبله
چشم برزخی
اهل علم
روح وریحان

2-امام حسین(ع)_امام زمان(عج)

آل یاسین
سّر
متقی(با تقوا)
ولایت مطلقه و مقام جمع الجمعی
مکاشفه

3-استاد _ اولیاء _ رجال الهی

صاحبان نَفَس
فتوا
تقوا
عارف
اولیا_بهشت خاص
تهذیب
زاهد
اهل معنا
تقوا
امام خمینی
قاضی
معراج روحی
ولایت مطلقه
نَفَس
فکر
اهل علم_فقر
تهذیب
بندگی
تهذیب_جهاد اکبر
زهد
حکمت
مدعیان

4-توحید

فنا
رفیق
کنه ذات حق
تجلی
فنا
حرم خدا
توکل
حقایق
حضور خدا
فقر
بلا_امتحان
شهود
فانی
کنه وجود

5-نماز(نماز شب)

مقام
بزرگان
نورانیت
ملک_جن
مقام
بندگی
مقام محمود

6-قرآن و توسل

بزرگان_اهل معرفت
انس

7-سالک و سلوک

عزلت_سجده یونسیه
بندگی_سیر برزخی
طی الارض_ملک
جن
مرگ
سجده
تفکر
ملاصدرا
اخلاص
سجده
افراط_تفریط
غرور_جهل
سحر
اهل عرفان_متلّون
قبض و بسط
صفات رذیله
بندگی
تقوا
ما سوی الله
انقطاع_بیداری شب
تخلیه_تحلیه_تجلیه
متلّون
فانی
مجذوب
بیداری سحر
تفکر

8-ذکر(یونسیه _ نادعلی و ....)

کملّن
تقرّب
سجده
تجرد برزخی
اخلاص
موکل
تجرّد
اهل ذکر
تروک
چشم برزخی
اهل ذکر
قمر زائد النور
شفابخش
حالات برزخی
تقویت نفس
مکاشفات
رفع حجب
اهل ذکر
زیارت عاشورا
تقویت روح
اوراد
یقین
روحانیت_معنویت
لااله الّاالله
حدیث نفس

9-مراقبه

تمرکز
غرور
نفی خواطر
ادعیه
اعراض
ریاضات مشروعه
سهم امام
کمال
اهل منصب
اخبار جزئی
اهل دانش
صدق تقوا

10-مجاهده و استقامت

تنبلی
مقام
ریاضات مشروعه
مقام
مخلص_استقامت
بزرگان اخلاق
مجاهدت
زحمت
استقامت
مجاهدت_تنبلی

11-نفس _ قلب _ روح

مال دنیا
سّر
مطمئنه
الهام
اعیان ممکنه
مکنون
ملکوت
12-حال و مقام
سهو_سکر
ملکه
رضا_تسلیم
اسم اعظم_مقام
موت اختیاری
ملکوت روحانی
برزخ
خلسه

13-اطعمه و اغذیه

محبّت
ریاضت_ملکه
چشم برزخی
حیرانی
تهذیب نفس

14-کشف و کرامات _ تسخیرات

الهام
مکاشفات
ملائکه
تقوا
علوم غریبه
جن

********************************************
1-امیرالمومنین _ نجف _ وادی السلام

1-هر وقت راه (عراق) باز شد مرا ببرید نجف،من نجف بروم همه درددهایم درمان می شود.

2-من آرزو دارم روزی برگردم نجف، با ریشم حرم را جارو کنم.

3-کعبه من نجف است، قبله من نجف است.

4-حلال مشکلات حضرت امیر است.

5-من نجف بروم حالم خوب می شود.

6-همه ایران یک نجف نخواهد شد.

7-نجف چیز دیگری است، حتی مساجد کوچک آن دارای معنویتی است که مساجد بزرگ ایران مثل گوهرشاد آن معنویت را ندارد.

8-نجف همه جایش منور است گفتن یاالله، یا هو هم در نجف عظمتی دارد.

9-اینجا حرم حضرت امیر است و آنجا حرم سیدالشهداء، این مسیر،بین الحرمین و محترم است و نباید ذکر دنیا اینجا بیاید.

10-خاک نجف مربی است،خاک منحصریست، مخصوصا کارهای سلوکی را برای انسان باز و روح را گشاده می کند.....این خصوصیت شهر نجف است.

11-من از حیث ظاهری هم شاید بی شباهت به امیرالمومنین نباشم.

12-طبیب من مرقد امیرالمومنین است،بروم کنار حضرت امیر این کسالت هایم خوب می شود.

13-گاهی دلم برای مولا خیلی تنگ می شود،سوره مومنون را می خوانم، این سوره علی (ع) است.

14-در نجف به خاطر حشر و نشر با اولیاء و مجاهدات،چشم برزخی ام باز می شد و افراد سرشناش صورتهای ناخوشایندی داشتند و این مسئله آزارم میداد.

15-اینجا(نجف) حیات است،من اینجا روحم تازه می شود.

16-سرزمین نجف منور است.

17-علاقه ام به وادی السلام چنان بود که در آنجا برای بعضی طلاب درس می گفتم.

18-وادی السلام روح وریحان(بهشت)است.

19-اول نجف بعد قم خوب بود.

20-اهل نجف با اهل علم خوب تا نکردند،کارشان به اینجا رسید.

21-نجف و مسجد کوفه روح وریحان بود.

********************************************

2- امام حسین(ع)_ امام زمان(عج)

22-برای امام حسین (ع) هر کاری بکنی کم است.

23-زیاد در حرم امام حسین (ع) توقف نکنید.

24-خلوت با حضرت. روزي يک ساعت با حضرت خلوت کنيد، متوجه حضرت بشويد.زيارت سلام علی آل ياسين را بخوانيد بعد زياد بگوييد: يا صاحب الزمان اغثني،يا صاحب الزمان ادرکني، المستعان بک يابن الحسن، زياد بگوييد، توسل بکنيد به ايشان، يک خرده یک خرده رفاقت پيدا مي شود.

25-براي فرج امام زمان (عج) خلق الله توسل به امام زمان کنند.خدا را قسم بدهند به حق امام زمان.

26-امام زمان سرّ خداست و ملاقات آن بزرگوار هم سرّ خداست و اگر کسی مدعی این قضیه بشود این معنای سرّ بودن از بین خواهد رفت.

27-بسیاری از مواردی که از تشرّفات ذکر میشود، تشرّف نیست.

28-اگر شنیدید مثلاً فلان آقا ادعای رؤیت یا تشرف به خدمت حضرت را کرد، جدی نگیرید و این مسائل را به اهلش بسپارید، چراکه فقط اهل فن میدانند که ادّعای یک نفر با موازین شرع مطابقت دارد یا نه.

29-من در این امور (ادّعای رؤیت امام زمان) دیر باورم.

30-امام زمان (عج) پاک و طاهر است، باید پاک شوید، طاهر شوید، تا با او سنخیت پیدا شود.

31-تا انسان ها آماده پذیرش حضرت نشده باشند، تا حضرت در دل آنها ظهور نکرده باشد و قرین دل آنها نشده باشد، ظهور خارجی برای انسان چیزی را عوض نخواهد کرد و پیدا کردن این آمادگی همان انتظار فرجی است که افضل شمرده میشود.

32-توسل کنید به خود امام زمان علیه السلام، خدا را به حق امام زمان قسم دهید.

33-هر وقت متقی شدید، زمینه خدمت امام زمان (عج) رسیدن، فراهم است.

34-روزی یک ساعت با حضرت خلوت کنید. در جای خلوت زیارت آل یاسین بخوانید.

35-امامان مقام جمع الجمعی و ولایت مطلقه دارند و غیر ایشان ندارند.

36-ملاقات با امام زمان (عج) ممکن است ولی نوعاً خواب یا مکاشفه است.

37-مدت طولانی برای تقرّب به محضر حضرت بقیة الله روزی یک مرتبه سوره نور خوانده شود.

38-خوب است انسان هر روز ساعتی با حضرت بقیة الله ارتباطی (از ذکر و دعا و توسل) داشته باشد.

********************************************

3-استاد _ اولیاء _ رجال الهی


39-آنهایی (عرفای عظام و رجال الهی) که من دیدم الان نیستند.

40-اسباب برکت در زندگی یکی قدم صاحبان نفس و سادات عظام (البته به اعتقاد طالب) است.

41-اهل معرفت از دادن فتوا پرهیز میکردند.

42-مردم ایران در مراسم تشییع جنازه و علاقه به علما عجیب هستند.

43-هرگاه یکی از استخوان های تقوا (عارفی) بمیرد، معمولاً بعدش بلا می آید.

44-اگر کسی به دنیا دل بست و (ادعای عرفان نمود) او عارف حقیقی نیست.

45-اولیاء خدا در بهشت عند ملیک مقتدر هستند، به بهشت خاص نه به بهشت عمومی.

46-مؤمن (کامل) اگر در جایی باشد صد هزار خانه اطراف در رحمت و آسایش هستند.

47-استاد جزء لوازم اولیه تهذیب بوده و بدون آن بسیار مشکل است، چه آنکه آفات و عوارض و شهوات نفس بسیار است.

48-بدون استاد و راهنما نمی توان در این مسیر قدم برداشت. حرکت بدون فردی آگاه و بصیر، درمانِ بی اثر است.

49-راه علمای راه رفته ی زاهد از دنیا را بروید. کسی که می خواهد هادی مسیر باشد باید از قرآن و اهل بیت جدا نشده و اعتقاداتش هم محکم باشد.

50-از کودکی هر کسی قدمی یا خدمتی به من کرد، خدا فوراً جزای خیر به او میداد.

51-تا علاقه (استاد و شاگرد) دوطرفه نباشد، مسائل منتقل نمیشود.

52-(در اوایلی که به ایران آمدند فرمودند:) من اگر هفته ای بگذرد و یک اهل معنای کار کرده را نبینم، اذیّت میشوم.

53-کمال با تقوا بوجود می آید.

54-امام (خمینی) عظیم است، نظیر ندارد.

55-امتیاز قاضی این بود که همیشه بالا بود و پایین نمی آمد.

56-مرحوم قاضی دائم بالا بود و همیشه متوجه بود. نفوس متعدد، گرفتاری های متعدد و اشتغال های گوناگون نمی توانستند او را از اوج پایین بیاورند.

57-اگر درس آقای قاضی می رفتم پدرم با من دعوا میکرد. یک شبهه برای پدم شده بود و با آقای قاضی، میانه خوبی نداشت.

58-(جعفر آقا)حرم اهل بیت است.

59-علامه حاضر است.

60-ما کجا و ایشان (آقای قاضی) کجا.

61-معراج روحی برای خیلی از اولیاء به ظهور پیوسته است.

62-من نماز آقای قاضی را دیدم، خیلی عالی بود.

63-بی استاد نمی شود. تمام امور استاد می خواهد. الحمدلله ربّ العالمین، ربّ العامین.

64-برای ورود به این وادی استاد لازم است.

65-رابطه شاگرد با استاد مثل عبد و غلام در برابر مولاست.

66-بدون استاد نمی شود. تمام راه ها استاد میخواهد.

67-داشتن استاد ضروری است.

68-یک علت غفلت اهل دانش، نبود استاد اخلاقی قوی است.

69-در حوزه ها بایداساتید ولایت مطلقه که خود طعم آنرا چشیده باشند، زیاد شوند و تدریس کنند.

70-بزرگان همه رفتند و آخرین آنها حدّاد بود.

71-سالک بایدبه همّت و نفس مرد خدا راه برود تا به مقصد برسد.

72-ذکر و فکر با دستور استاد حاذق، سریع و بهتر پیش میرود.

73-شرف اهل علم فقر است. چه شده بعضی ها دائم به خارج از کشور میروند؟

74-خوب درس دادن معیار نیست، معیار خوبی نزد حق تعالی تدریس با تهذیب است.

75-وفاتش (سید علی آقا قاضی) بسیار برایم ناگوار و سنگین بود.

76-من از اول با پیرمردها بودم و رفیق جوان کم داشتم.

77-علمای قدیم خود و زن و بچه شان را در ماه رجب و شعبان به عبادت و بندگی سوق می دادند.

78-آفات و عوارض و شهوات نفس را کسی (استاد) میتواند مداوا نماید که خود این راه را رفته و حاذق باشد.

79-بی استاد در تمام امور نمی شود جلو رفت.

80-استاد جزء لوازم اولیه تهذیب و جهاد اکبر است و بدون آن بسیار مشکل است.

81-خوب درس دادن معیار نیست که به درد قبر و قیامت بخورد.

82-استاد ولایی حوزه ها باید زیاد شود.

83-زهد در علمای گذشته بیشتر بوده است.

84-برای ورود به وادی بدون استاد نمی شود

85-صاحب الذکر اجازه دارد هر عددی که مناسب دانست به طالب و قابل بگوید.

86-حکمت معرفت به حقایق اشیاء است.

87-از مدعیان و کسانی که در این راه دکانی باز می کنند باید پرهیز کرد.

********************************************
4-توحید

88-دائم در خدمت خدا باشید.

89-وقتی که اراده و عمل لله شد، فنای عبد تحقق می پذیرد.

90-با خدا رفیق شوید، نه اینکه او رفیق است بلکه شفیق هم می باشد.

91-کنه ذات حق تعالی ادراک نمیشود نه در دنیا و نه در آخرت.

92-تجلی ظهور حق در اشیاء و امکنه است و درجات مختلف دارد.

93-فنا: هیچ حول و قوه ای را از خود ندیدن، گویند.

94-قلب حرم خداست پس در حرم خدا غیر خدا را ساکن نکنید.

95-شما توکلتان باید به خدا قرص و محکم باشد. قلبت، توجهت یکجا باشد نه همه جا. فقط به خدا توجهت راست باشد، مستقیم باشد؛ صادق باشد، صادقانه!!

96-لباس همین بس است، تازه زیاد هم هست. من با مردم کار ندارم، با خدا کار دارم.

97-توجه تان به خدا بیشتر باشد.

98-هر مریض که می بینید متوجه خدا باشید. علاوه بر آن روزی نیم ساعت برای خودتان در شبانه روز ساکت باشید.

99-کسیکه حقایق را واقعاً دیده باشد، به مسائل صوری دل نمی بندد.

100-عمامه گذاشتن شرط دارد و آن اینکه دائم در حضور خدا باشید و غفلت نکنند چون عبد غفلت نکند، به مجاورت حق می رسد.

101-وجود مرض و فقر از حق است اما ماهیتش که اسباب باشد، از بنده است.

102-انسان در معرض بلا و امتحان است. فقط باید به خدا پناه ببرد.

103-تا سالک به توحید نرسد و فقط حق را به شهود نبیند، به زحمت می افتد.

104-با خدا دوست شوید (یا خیر حبیب و محبوب).

105-اهل علم دائم در حضور خدا باشند و غفلت نکنند.

106-وقتی عبد فانی فی الله می شود که کارهایش برای خدا شود و خودیت خود را نبیند.

107-کنه وجودی صورت ندارد،ماهیت ندارد تا به عقل درک شود.

108- کنه وجود حق در غایت خفاء است.

109-هر وقت عبد تمام کارهایش برای خدا باشد،فانی فی الله می شود.

 
********************************************

5-نماز (نماز شب)


110-نماز شب بخوانید.

111-بعضی اعمال مانند نماز شب، مقام می آورد.

112-نماز شب رمز موفقیت است.

113-رمز موفقیت در نشستن با بزرگان و نماز شب است.

114-از آثار نماز شب نورانیت و روحانیت است.

115-هم ملک و هم جن مؤمن، مؤمنین را برای نماز شب بیدار می کنند.

116-قرآن زیاد خواندن، نماز شب و امثال اینها مقام می آورد.

117-به طلبه ها توصیه می فرمودند: نماز شب، تهجّد، بندگی.

118-نماز مانع امور دیگر است.(الصلوة تنهی عن الفحشا و المنکر)

119-(حیف است محب اهل بیت) نماز را تند بخواند و طمأنینه نداشته باشد.

120-در صحیفه اعمال به نحو نماز معمولی و رفع تکلیف نوشته می شود.

121-مقام محمود را به سبب نافله شب خداوند متذکر شده است.


********************************************

6-قرآن و توسل


122-ماه رمضان ماه خداست، خواندن قرآن تاکید شده است.

123-بهترین یاد خداوند قرآن خواندن است.

124-قرآن خواندن کلام حق است.

125-کاش بجای تدریس بعضی کتاب ها در جوانی قرآن می خواندم

126-با خواندن قرآن و هدیه به روح بزرگان و اهل معرفت با ایشان رفیق شوید.

127-نزدیکترین راه برای توسل این است که به دلت نگاه کنی ببینی با کدام یک از امامان انس بیشتری داری، دلت بیشتر پیش کدام یک از آنان میرود.

128-(با موالیان) رفیق شوید.

129-توسلات و هدیه زاد همیشگی است.

130-ذبح (قربانی) برای همه چیز خوب است.

131-در توسل به امام حسین (ع) قرآن می خواندم و به ساحتش هدیه می کردم.

132-انس با قرآن (داشته باشید).


********************************************

7-سالک و سلوک


133-هرچه می توانید روزه بگیرید، عزلت از مردم، کم خوابی، نماز شب ترک نشود، تهجّد داشته باشید، سجده یونسیه داشته باشید.

134-یک درس و بحث کافیست، بقیه اش عبادت کنید، بندگی، همین ذکر را بگویید. برای شما سیر برزخی می شود، خدا شاهد است، مداومت کنید،((و ادمتم ذکره)). متواضع بشوید. ((من تواضع الله رفع الله)). طلبه ها درسشان را بخوانند، از س..... به دور باشند. بندگی کنند، نماز شب را ترک نکنند، تهجّد ترک نشود.

135-دارنده طیّ الارض بعضی ها ملک یا جن که مسخر اوست اورا می برد.

136-تا کسی قوه اجتهاد پیدا نکند، به او اجازه اجتهاد نمی دهند و در سلوک هم به کسانی اجازه می دهند که قابلیت سلوک را داشته باشند.

137-سفر مرگ نزدیک است و من دست خالی هستم.

138-مرگ در پیش است و شوخی نیست.

139-معاشرت با زنان اجنبی در سلوک تأثیر سوء دارد.

140-معاشرت با علمای غیر عامل را باید ترک کرد.

141-شیطان چون بر آدم سجده نکرد بدبخت دو عالم شد.

142-سالک لازم است سجده را ترک نکند که سیره امامان و اولیاء بوده است.

143-حزن فرع و شعبه ای از تفکّر است.

144-زن و بچه که ملاصدرا نمی شود که هرچه گفته می شود تفهیم شود.

145-اخلاص شرط کمال است.

146-استجابت دعا و نجات مؤمنین از طرف خدا شامل گوینده آن می شود.

147-شیطان از سجده خوشش نمی آید. سالک لازم است آنرا ترک نکند.

148-علم و دانش به خدا نه افراط که غرور آورد و نه به حدّ تفریط که منجر به جهل شود، ضروریست.

149-کسی که هم خدا و هم خرما را بخواهد ترقی نمی کند.

150-شب زنده داری و سحرها بیدار بودن بهتر از وقت های دیگر است.

151-اهل عرفان متلوّن را نمی پذیرند.

152-قبض بهتر از بسط است. قبض داعی بر حرکت و دعاست و برکات دیگری هم دارد.

153-عرفان قطع از ماسوی الله (غیر خدا) است.

154-برای از بین بردن صفات رذیله، دو راه وجود دارد: یکی راه مجاهده  است و راه دوم محبت خدا.

155-بندگی خدا را کنید، ترک معصیت کنید.

156-تقوا، نه صورت تقوا بلکه حقیقت تقوا را داشته باشید.

157-همه استعداد دارند لکن توفیق الهی باید شامل حال شود.

158-خلاصه سلوک ترک ماسوی الله است.

159-ارتداد برای کسی است که این راه را رفته و برگشته است.

160-دفتر کهنه و اعمال گذشته را ورق نمی زنند که چه خرابی هایی دارند.

161-مراحل سیر و سلوک به سکوت، انقطاع از خلق و دوام به ذکر و بیداری شب بستگی دارد. با تخلیه، تحلیه و تجلیه هم می آید.

162-آنهایی که زحمت و ریاضت می کشند ولی ثمره خوبی بدست نمی یابند برای این است که شرایط در آنها جمع نیست.

163-مادر از پدر به انسان نزدیک تر است.

164-خواندن قرآن و ختم آن و بعضی سوره ها و آیات به اعداد معین لازمه ی راه است.

165-ماه رمضان ماه خداست. خواندن قرآن در آن ماه تأکید شده است.

166-افراد نا موفق یا با شرایط همراه نیستند یا تلون دارند که عرفا شخص متلون را نمی پذرند و یا ایشان حالت حضور ندارند.

167-اگر کسی به مطالب دنیوی دل بست عارف حقیقی نیست و فانی در حق نشده.

168-عرفا سالک متلون را نمی پذیرند.

169-با این در و آن در زدن به جایی نخواهید رسید.

170-مجذوب محو استاد(ومعشوق) می شود به حقیقت،آثار هم دارد.

171-بیداری سحر افضل از بیداری بین الطلوعین است.

172-برای سالک مبتدی ترک هر جیزی که جنبه بهیمی داشته باشد لازم است.


********************************************

8-ذکر (یونسیه _  نادعلی ، ...)

 
173-سجده یونسیه 400 مرتبه، کملّین 3000 مرتبه، راهی بعد از این نیست به خدا.

174-هر روز خواندن 1000 قل هو الله باعث تقرّب می شود. خیلی مؤثر است.

175-ذکر یونسیه بعد از نماز عشا تا آخر تاریکی شب اگر در سجده با شرایطش همراه باشد، تجرّد برزخی می آورد.

176-ذکر را با اخلاص گفتن مؤثّرتر است تا با قواعد انسان بخواهد موکّلی را بیابد.

177-استغفار برای ادای قرض خوب است.

178-تجرّد با مداومت ذکر یونسیه حاصل می شود.

179-من از ناد علی خیر زیاد دیدم.

180-لا اله الا الله برای نفی خواطر بسیار نافع است.

181-گفتن یک لا اله الا الله بهتر از دنیا و مافیها است.

182-با اهل ذکر که یاد خدا می کنند، حتی از مذاهب دیگر، ور نروید که اثر وضعی دارد.

183-نباید بیشتر از دستور استاد ذکر گفت و تجاوز کرد.

184-ذکر را با طرب باید گفت نه با کسالت.

185-همه اذکار برای خود موکل دارند و موکلین ذاکر را کمک و محافظت میکنند.

186-ذکر قلبی توجه و اثرش بیشتر از ذکر لفظی است.

187-همه اذکار، تروک در آنها دخیل است.

188-ادمان ذکر یونسیه باعث باز شدن چشم برزخی می شود.

189-اذکار و ادعیه با شرایط تأثیر دارد ولکن مراقبه از شرایط لازم سلوک است و حرف اول را میزند.

190-راه برای همگان باز است و راه گشایی با ذکر یونسیه بهتر است.

191-ختم ذکر یونسیه ختم همه ی عرفاست.

192-اهل ذکر از هر طائفه ای که باشند، نباید آنها را اذیت و آزار کرد که اثر سوء دارد.

193-تأثیر اذکار به کمالش که جمع شرایط را دارا باشد است.

194-اذکاری که تعدادش بسیار است، در زمانی شروع شود که قمر زائدالنور باشد. مانند شبهای نیمه ی ماه.

195-شروع ذکر از اذان صبح به بعد برای کسانی که ابتدای کارشان در سلوک است بهتر می باشد.

196-ذکر هر وقت گفته شود خوب است.

197-شرایط از زمان و مکان و اخلاص و مراقبه و مانند اینها جمع باشد در کمال آن (ذکر) مؤثّر است.

198-با مراقبه اثر اذکار زودتر ظاهر می شود.

199-یاد خدا و ادعیه شفا بخش است.

200-ذکر یونسیه برای دیدن حالات برزخی مؤثّر است.

201-ذکر یونسیه برای تقویت نفس و قلب و مکاشفات خوب است.

202-چیزی بهتر از ذکر یونسیه برای پیشرفت راه سراغ ندارم.

203-ذکر یونسه برای رفع حجب و نورانیت مؤثّر است.

204-تأثیر اذکار طبق روایات تا یک سال مثمر ثمر خواهد بود.

205-در روز بیشتر مشغول ذکر هستم، اما اذکاری که می گویم حروف شفاهی ندارد. قلبی به ذکر مشغول هستم.

206-هیچوقت مزاحم اهل ذکر نشوید ولو در دین و مذهب و طریقت دیگری باشند چون خداجویان همگی محترمند.

207-زیارت عاشورا سنگین است و برای بعضی حوائج مادی چوب دارد.

208-ذکر هو الحی برای تقویت روح و قلب خوب است.

209-آثار اذکار با مناهی و گاهی با مکروهی از بین می رود.

210-در همه ی اذکار، تروک در اکمال آن دخیل است.

211-ذکر الله اسم ذاتی است که جامع صفات کمالیه و جمالیه می باشد.

212-ذکر الله قلبی بی عدد گفته شود نافع است.

213-اوراد مختلف به خاطر موضوعات و اهداف مختلف گاهی دفع می شوند.

214-با مداومت بر سوره ی توحید یقین انسان زیاد می شود.

215-در شبهای قدر 1000 مرتبه سوره قدر برای روحانیت و معنویت خوب است.

216-تهلیل (لا اله الا الله) برای درمان حدیث نفس خوب است.


********************************************

9-مراقبه

217-برای تمرکز قوای فکری بستن چشم خوب است. برای آنکه چشم باز است، ذهن مشغول می گردد.

218-از علمی که غرور بیاورد دوری باید کرد.

219-مراقبه نفس از واجبات است.

220-نفی خواطر با ذکر و فکر باید باشد تا شیطان نفوذ نکند.

221-اذکار و ادعیه با شرایط تأثیر می گذارد و مراقبه شرط اول از شرایط لازم است.

222-اعراض از خلق و دوری از اشتغالات در ایام مجاهدت لازم است.

223-مراقبه کامل و ریاضات مشروعه موجب ظهور معاینات و مکاشفات می شود.

224-افراط و زیاده روی در مصرف سهم امام سبب ابتلائات است.

225-اینهایی که چشم به اشیاء مردم از قبیل انگشتر و تسبیح و دیگر لوازم دارند، آدمهای خوبی نیستند و این کار بسیار بدیست.

226-ترک واجب و عمل به محرّم از کمال هر چیزی می کاهد.

227-هرچه انسان از اهل منصب دور باشد بهتر است.

228-(اخبار) جزئی غیر سلوکی هم برای سالک بسیار است.

229-اهل دانش چون سهم امام را می خورند و حق آن را به جا نمی آورند، به دنیا روی می آورند.

230-چون صدق رفته، برکت را هم برده است.

231-از بی تقوایی بپرهیزید،مراقبه داشته باشید.


********************************************

10-مجاهده و استقامت


232-کی می شود بحث طلب و اراده پیش بیاید.

233-با تنبلی کسی به جایی نمی رسد.

234-با زحمت می شود به مقامی رسید.

235-با ریاضات مشروعه، مکاشفات و معاینات ظهور می یابد.

236-ما باید لیاقت پیدا کنیم که به مقام برسیم.

237-مؤمنی که مخلص باشد، با صفت استقامت، ملکه بر او نازل می شود.

238-بزرگان اخلاق و عرفان همه رفتند. شما زحمت بکشید و جای آنها را پر کنید.

239-بهترین طریق مجاهدت نفس آن است که با ذکر دائم وسرّ مراقبه همراه باشد.

240-با زحمت و استقامت می توان به جایی رسید.

241-باید مجاهدت کرد و با تنبلی کسی به جایی نمی رسد.


********************************************

11-نفس _ قلب _ روح


242-وقتی انسان از مال دنیا گذشته باشد، دلیلِ آن است که از نفس می تواند بگذرد.

243-سرّ آخرین مرحله ی معنوی نفس انسانی است.

244-تا نفس، مطمئنه نشده است میترسد.

245-خیلی مهم است که به نفس بها داده نشود.

246-جای ظهور الهام، قلب و صدر است.

247-ظهور در همه اعیان ممکنه از ذات و صفات است.

248-سعید در مکنون ذاتش  سعید است نه بعداً.

249-روح و نفس و قلب به یک چیز اشاره دارد و در مراتب و ظهورات اسم میگیرند.

250-آنجا (افراد در بهشت برزخی) به حقایق ملکوتی متنعّم هستند.


********************************************

12-حال و مقام


251-حالات اگر ملکه نشود به اندک غفلتی از بین می روند.

252-سهو که بیداری است بهتر از سکر است.

253-اگر صفتی یا حالی ملکه شده باشد، میماند.

254-درون صفت رضا تسلیم خوابیده است.

255-دارنده اسم اعظم در مقامی است که توجه می کند و اثر می نماید.

256-اسم اعظم دارای مراتب مختلفی است.

257-دارنده موت اختیاری دارای مقامی بس بلند است.

258-اسم اعظم به حرف و کتاب نیست. بلکه دادنی است، به کسی که قابل باشد.

259-ملکوت هر چیزی روحانیت و باطن آن چیز است که لطافت دارد و جنبه مادی ندارد.

260-ثمره علوم در برزخ ظاهر میشود.

261-خلسه لازمه اش آن است که از نوع تعین وتقید ذهن را خالی کنید.


********************************************

13-اطعمه و اغذیه


262-وقتی که انسان طبق دعوت برای صرف ناهار یا شام به منزل کسی می رود، اگر غذا از روی محبّت پخته باشند، اشتها را بر می انگیزد و هیچ سنگینی ندارد.

263-چون شخص به ذکر و ریاضت می افتد، نورانیت پیدا می کند. تا صفت ملکه نشده از خوردن گوشت گاو و پنیر و ... چشم برزخی بسته می شود.

264-رعایت اغذیه روحانی همیشگی و تأثیر آن هم همیشگی است.

265-انسان حیوانی (ناطق) است.اگر انسانی پی در پی  حیوانی بخورد چه میشود؟!

266-دوری از غذاهای لذیذ برای تهذیب نفس بهتر است.

267-غذای طلبگی موضوعیت دارد. جوری که بهترین آبگوشت در خانه درست کنند مانند غذای طلبگی حجره نمیشود.


********************************************

14-کشف و کرامات _ تسخیرات


268-گاهی به صورت الهام به دل تفهیم می شود.

269-اینها (کشف و کرامات) چیز مهمی نیست، چشمتان را نگیرد.

270-دنبال این حرفها (کشف و کرامات) نروید، دنبال خدا بروید.

271- وقتی روشن شد، کشف برایش حاصل میشود. به نحو لزوم و التزام.

272-مکاشفات از صفای باطن بر می خیزد.

273-ملائکه انواع و اقسام دارند و ظهورات آنها مختلف است.

274-تسخیرات و امثال آن نکبت آور است.

275-داشتن تقوا، مؤثّر در فوق العادگی انسان است نه دانستن علوم غریبه.

276-افرادی که در علوم غریبه مانند آفاق و سحر و رمل و ... کار می کنند، کارشان گرفتاری دارد.

277-از اعمالی که جنبه تسخیر جن و امثال اینها را دارد، پرهیز باید کرد.

278-ما ارواح را در قالب مثال،نه حقیقت آن را می بینیم.

>